Sunday, November 13, 2011

[Diary] Email Marketing



Salam semua, kepala tengah pening study email marketing.....


Sahabat bloger sekalian, entry ku sebelum ini telah aku laungkan semangat untuk menghabiskan subject email marketing ini selama seminggu, namun berat benar rasanya…. Tapi memandangkan tema blog ni ‘Fight Club’ aku gagahkan juga untuk Fight! segala masalah & halangan yang melanda supaya dapatku penuhi cita-cita menjadi seorang peniaga di alam siber. Kepada sahabat bloger yang berminat untuk menjadi ahli dalam pemasaran internet, mari kita sama-sama bantu membantu berkongsi ilmu dan sumber, supaya kita sama-sama dapat maju dalam dunia yang asasnya dipenuhi  nombor binary ini. ‘cam cerita Matrix gitu’.

Ok, untuk menunjukkan yang aku bertungku- lumus study hari ini, mari sahabat bloger lain semak apa yang telah aku pelajari. ‘kepada bro yang dah master, sila beri tunjuk ajar, segan x segan aku try cerita ape yg boleh ye bro…

















‘Ready… start sekarang’ Untuk memasarkan produk kita dengan efisyen di internet, kita mesti tahu teknik & mempunyai tools dalam pemasaran internet. Kaedah yang paling mudah, murah & efisyen ialah “email marketing”. Tools yang diperlukan ialah system email autoserponder & landing page. Bina satu landing page yang berkaitan produk anda, tawarkan free gift seperti ebook laporan atau tips yang berkaitan dengan produk anda, berikan kupon diskaun untuk produk yang bakal anda jual atau bahan informasi yang berkaitan dengan produk melalui medium video juga audio.



Landing page ini adalah satu web yang sangat ringkas serta ia dibina semata-mata untuk promosi produk anda dan mengumpul email list dari pelanggan yang berminat untuk mendapatkan free gift yang telah anda tawarkan tadi. Promosikan landing page ini di facebook, forum, blog dan bermacam kaedah lain untuk menarik traffic. Bila sudah berjaya menarik traffic dan ada yang berminat dengan free gift yang ditawarkan di landing page anda, mereka akan daftarkan nama dan alamat email mereka. Dari random traffic kini sudah menjadi prospect.


Kini giliran autoresponder pula mengambil bahagian, email list yang didaftarkan oleh pelanggan tadi telah disimpan untuk proses followup seterusnya. Prospect akan menerima link untuk download free gift melalui email autoresponder anda. Selain itu autoserponder bertindak sebagai medium followup yang terbaik sehingga prospect tadi menjadi buyer kepada produk anda.  Itu sajalah sedikit sebanyak isi penting dalam email marketing. Sebenarnya banyak lagi nak diceritakan ‘tak kan wa study satu hari mati-matian, ini jee yang boleh wa cerita… hehehehe sorry earkk, kepala dah pening, wa cerita gambaran secara ringkas sudahhh’

Nampak mudah bukan, kumpul list email banyak-banyak dan hantar email dengan content yang dapat menarik perhatian prospect sehingga bertukar menjadi buyer dan membeli produk anda. So nak jadi email marketer tak? Kalau berminat jom sama-sama buat, sama-sama rasa, sama-sam fight sampai menjadi.

-Nak tido awal hari ni, kepala pening-

1st RULE : You do not talk about Fight Club blog
2nd RULE : You DO NOT talk about Fight Club blog
3rd RULE : Setelah membaca setiap nukilanku sila beri sedikit nasihat, cadangan, kutukan, komen dan idea. (ia sangat2 diperlukan, lebih2 lagi dari sahabat2 yg sudah lama dalam bidang online business ini.)
4th RULE : Sila follow 3rd RULE (juga memerlukan pandangan dan motivasi dari sahabat yang lain)
Dan yang terakhir 5th RULE : Harap pembaca sekalian patuhi semua RULES dalam blog ini.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...